Супервизия – с какво е полезна в медиацията?

Начинаещият медиатор може да разчита на нашето професионално менторство и супервизия. Това ще го подкрепи да проведе медиации с високо качество и добро вдъхновение.

Какво предлагаме?

  • Супервизия за аха медиатори (сертифицирани в ЦМА и обучени в аха подхода) и
  • Чиракуване – за всички медиатори, които искат да се учат от и заедно с избран от тях успешен експерт-ментор в реални ко-медиации.

С какво е полезна супервизията? Попитахме самите супервизирани медиатори:

1. Дали и защо е добре да се премине през супервизия?
 
∴ “Начинаещият медиатор няма опит. Има теоретична подготовка, може би и талант, има казусите, които евентуално е разигравал по време на обучението си, но няма истински преживяна медиация. От друга страна отговорността, която поема всеки един медиатор, влизайки в процес на медиация, е голяма. Особено, когато медиацията е семейна. Ето защо включването на супервизия е не само желателно. За мен то е задължително. Защото своевременно получава гледната точка на успешен специалист. Съветите са ценни дори и само с това, че са на страничен опитен човек. Този поглед отвън е винаги полезен.” – В. Данчева, аха медиатор, търговски мениджър в софтуерна компания

∴ “Супервизията е от ключово значение за гарантиране на качеството на процеса. Медиацията изисква комплексни знания, умения и специфична нагласа. Вярвам в добрите намерения на всеки от нас, които се захващаме с тази работа. От друга страна веднага се сещам за приказката „Пътят към ада е покрит с добри намерения“. С две думи добрите намерения не са достатъчни

Като човек, който се занимава с обучения в бизнес среда, винаги съм ценяла високо менторинг процеса. Даже се изненадах, че в медиацията няма легално дефиниран такъв и подобно сътрудничество се случва само в някои центрове по медиация или по желание на “новоизлюпения” медиатор.” – Д. Йорданова, аха медиатор старши мениджър “Човешки ресурси”

2. С какво точно може да е полезна, например?
 
∴ “Да получи във всеки един момент неангажиран, страничен поглед върху случващото се; да получи адекватни и ценни идеи, подкрепа, съвет, насока.” – В.Д.
 

∴ “Гледната точка на един втори човек с опит, неговият пример и конструктивна обратна връзка за мен са много ценни. На теория процесът ми изглеждаше ясен още на самото обучение. Има добра рамка, структура. Изглежда сякаш добрите комуникативни умения и грижата за средата са достатъчни. Когато с първата ми среща за семейна медиация се появи реалната практика, започнах да се чудя дали подхождам правилно, колко дълбоко да навляза в личните емоции; как да видя общите интереси при хора, които първоначално явно показват, че не желаят да имат нещо общо помежду си; как да обобщя разговора, така че да откроя общи ценности, вярвания, интереси; как да насочвам към конструктивен диалог в трудните моменти; какво да правя с личното си мнение, емоции и т.н.

Т.е. начинаещият медиатор е нормално да има много колебания как да постъпи, дали постъпва правилно или пък може да вярва, че прави правилните неща, но е възможно да греши за сметка и на гърба на страните. И затова е необходимо да има тази важна гледна точка. Това дава и увереност, центрираност, успокоява.” – Д.Й.

3. Колко часове супервизия препоръчваш като минимум от свой опит?
 
∴ “Мисля, че поне 2 са необходими – след първите срещи (обща или индивидуална) и в средата, когато се завихри процеса отново.” – В.Д.
 
∴ “Минимум 3. Според мен неопитен медиатор е нужно да е в ко-медиация с опитен в първите си 3 медиации.” – Д.Й.
 
4. Нещо друго важно в тази връзка?
 
∴ “Мисля си, че освен супервизия за начинаещите медиатори ще бъде много ценен опит да преминат през етапа на Чиракуване. Аз лично бих платила участието си като ко-медиатор с успешен експерт-медиатор като Катина Клявкова в поне 2 медиации. Тя, разбира се, може да прецени до колко това не вреди. Но аз, като отговорен човек и професионалист, имам нужда от подобно нещо.
 
Според мен е добре да се определят критерии и медиаторите да се обособят в категории. Примерно – с по-малко от три медиации – да са начинаещ медиатор; между 3 и 10 медиации – да са медиатор, после старши медиатор и накрая експерт медиатор, например. Съответно е добре и заплащането на различните нива медиатори да е различно. Друга тема е имат ли допълнителни специализации, по което също може да се категоризира. Сега регистърът е в насипен вид. От друга страна, вместо информация за опита, съдържа лични данни, които не знам как помагат на страните. Също така се чудя кога е редно един медиатор да се впише в регистъра – веднага след обучението или след поне проведена 1 медиация, 3 супервизии или нещо друго, което да осигури проверка от по-опитен медиатор, че новият медиатор се справя.” – Д.Й. 
 
Следва продължение…
 
 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *